Nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de gratis nieuwsbrief (1 x per maand) en blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes!
Tot binnenkort! Xoxo, Virginie

TIP: E-mail niet ontvangen? Check jouw spam of reclame map, mogelijks staat de e-mail daar. Markeer als veilig en de volgende keer ontvang je de nieuwsbrief rechtstreeks in jouw inbox.

TIP: Je ziet tekst maar geen afbeeldingen? Zie je rode kruisjes? Klik op de rode kruisjes en selecteer “externe afbeeldingen altijd weergeven”. Het helpt soms ook om mijn e-mailadres toe te voegen aan de lijst van veilige afzenders. Veel leesplezier!

Waarom na twee jaar toch een nieuwsbrief?

Nooit gedacht dat ik een nieuwsbrief zou schrijven. Vaak huppel ik wat achter als het aankomt op nieuwsbrieven, sociale media, de laatste nieuwe trends, … Ik ben er eigenlijk allemaal niet zo met bezig. Maar jammer genoeg verandert de wereld van sociale media zo vaak dat je als blogger niet anders kan dan alles op de voet te volgen. Als je niet voldoende online aanwezig bent dan groei je gewoonweg niet. Wat ik ergens ook wel snap maar ik vind het eigenlijk allemaal vooral vermoeiend.

Vroeger was het eenvoudig. Jouw laatste nieuwe post op Facebook of Instagram kwam netjes bovenaan te staan en elke andere nieuwe post kwam netjes daarboven te staan. Een soort van tijdlijn die voor iedereen een overzicht gaf wanneer wat gepost werd. Ik kan me nog nauwelijks herinneren dat sociale media ooit zo eenvoudig was. Maar dan komen er allerlei algoritmes op de proppen en alles is opeens naar de knoppen. Ik hou niet zo van veranderingen. En aangezien ik dus vaak wat achter huppel op de laatste nieuws trends, in dit geval algoritmes, heb ik dat meestal veel te laat door dat de ‘spelregels’ veranderd zijn. Als je in de eerste +/- 15 minuten geen likes haalt op jouw nieuwe Facebook post dan wordt de Facebook post gewoonweg niet meer getoond in het nieuwsoverzicht van anderen. Zonde, want er kruipt massa’s tijd in het creëren van een nieuw blogbericht. De Instagrammers onder ons zullen intussen ondervonden hebben dat het nieuwe algoritme niet bepaald een topper is. Nu draait alles om populariteit, zo simpel is het. De ‘meest recente verslagen’ worden opeens ‘top verslagen’. Als een foto meer likes en comments heeft dan zal deze eerder in jouw feed verschijnen dan de foto van bijvoorbeeld jouw beste vriendin die ‘maar’ 100 volgers heeft. Stom!

Als blogger merk je dat het algoritme veel veranderd heeft. Er zijn minder volgers, commentaren en likes, wat op zich geen ramp is, maar een beetje erkenning is best fijn na al dat harde werk voor 1 foto. Ik heb geen zin om na te denken wanneer ik welke foto kan/mag/zal posten. Bloggen moet leuk blijven. Wanneer ik een foto op een minder populair moment post, krijgt bijna niemand deze te zien. Dan maar 30 hasthags gebruiken om toch een bepaald bereik te behalen. Vermoeiend toch?
Hoe meer volgers je hebt, hoe meer bedrijven met jou willen samenwerken. Dat snap ik helemaal. Maar sommige bloggers kopen gewoonweg volgers om op die manier sneller te groeien. Waar zijn we dan nog met bezig? Hoe kwalitatief zijn jouw volgers dan nog? Hoe gaat zoiets in eerste instantie, volgers kopen? En nog belangrijker, hoe authentiek ben je dan nog als blogger? Geen haar op mijn hoofd die er nog maar aan zou denken om volgers te kopen. Ik snap het allemaal niet zo goed en eerlijk gezegd wil ik het allemaal niet snappen. Ik merk dat ik me wat druk maak tijdens het neerpennen van het sociale media gebeuren. Eigenlijk mag ik me daar niet zo druk in maken, I know. Maar ‘A Spoonful of Happiness’ is mijn “kindje” waar ik intussen gedurende 2,5 jaar dag in dag uit met bezig ben.
Als Instagram of Facebook morgen besluit om mijn account zonder reden te verwijderen, dan sta ik bij wijze van spreken nergens want ik heb geen enkel middel meer om mijn volgers te bereiken. Ik zag al enkele keren hoe hele grote accounts (+ 50.000 volgers) opeens verdwijnen met de noorderzon omdat Instagram gewoonweg de accounts verwijderd heeft. Reden? Onbekend. En dan zie je diezelfde bloggers met man en macht, veel bloed, zweet en liters tranen hun account terug van nul heropbouwen. Bah, wat ontmoedigend zeg. Gelukkig zijn dat de uitzonderingen op de regel maar toch, zoiets wil ik zelf nooit meemaken.

Ik vond nieuwsbrieven eigenlijk een beetje achterhaald moet ik toegeven, “niet meer van deze tijd”. Maar ik moet mijn mening herzien. Lezers kiezen er bewust voor om zich aan te melden voor een nieuwsbrief en willen dus heel graag op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes. Stel je voor dat morgen mijn sociale media accounts ook, zonder enige reden, met de noorderzon verdwijnen, wat schiet er dan over? Juist ja. Het begon me te dagen dat een nieuwsbrief eigenlijk een heel krachtig middel kan zijn, zowel voor jullie als voor mij. Jullie kiezen er bewust voor om mij te volgen omwille van mijn inhoud, mijn recepten, mijn ervaringen en op mijn beurt ontwikkel ik een geheel nieuw netwerk die helemaal los staat van derden.

Dus lieve lezers, daarom kies ik na meer dan 2 jaar bloggen om toch een nieuwsbrief te schrijven. Niet wekelijks, maar maandelijks. Zo worden jullie niet overspoeld met e-mails en zo krijg ik voldoende tijd om iedere maand een leuke nieuwsbrief in elkaar te knutselen. De eerste nieuwsbrief is bijna klaar en ik kan al niet wachten om deze met jullie te delen! En ik vond het trouwens héél leuk om een nieuwsbrief in elkaar te toveren 🙂

Tot binnenkort!

Xoxo,
Virginie